HomeBlogInformatiefLinkedIn Ads: Optimaliseer je targetingmogelijkheden

LinkedIn Ads: Optimaliseer je targetingmogelijkheden

Maximaliseer je advertentiebereik op LinkedIn met behulp van doelgerichte targetingopties! In deze blogpost ontdek je hoe je jouw gewenste doelgroep kunt bereiken door gebruik te maken van de diverse targetingmogelijkheden binnen LinkedIn Ads.

Met maar liefst 5,0 miljoen LinkedIn-gebruikers in Nederland en dagelijks 1,0 miljoen actieve gebruikers (Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2023), is LinkedIn hét sociale netwerk voor professionals en bedrijven. Mensen komen naar LinkedIn om inspiratie op te doen, te leren van hun netwerk, hun bedrijf op te bouwen en uit te breiden, en om nieuwe uitdagingen te vinden. LinkedIn wordt beschouwd als een omgeving van hoge kwaliteit, waardoor gebruikers de content op LinkedIn als de meest betrouwbare beschouwen in vergelijking met andere sociale kanalen (Bron: Business Insider Intelligence’s 2021 Digital Trust Ranking).

Net zoals bij andere sociale media, vormen de gegevens die gebruikers op LinkedIn invullen de basis van het advertentieplatform en bieden ze adverteerders verschillende targetingopties. Hieronder worden de verschillende targetingmogelijkheden voor adverteren op LinkedIn beschreven.

Bedrijven

Met behulp van de zoekfunctie op LinkedIn kun je elk bedrijf vinden dat een bedrijfsprofiel heeft op het platform. Je hebt de mogelijkheid om te targeten op mensen die bij dat specifieke bedrijf werken en dit hebben aangegeven in hun profiel. Naast het targeten op bedrijfsnaam, kun je ook selecteren op categorie, connecties, volgers, groei, industrie, omzet en grootte van het bedrijf.

Het targeten op ‘bedrijven’ is vooral interessant wanneer je een duidelijk beeld hebt van de bedrijven die tot jouw doelgroep behoren. Vooral in combinatie met de optie ‘Functietitel’ kun je jouw doelgroep specifiek targeten.

LinkedIn Ads Optimaliseer je targetingmogelijkheden
Waarom is juist LinkedIn een goed medium voor leadgeneratie/recruitment?

Ervaring

Als je op zoek bent naar mensen met specifieke ervaringen, biedt LinkedIn Ads de mogelijkheid om te targeten op functietitels, senioriteit, vaardigheden en het aantal jaren ervaring.

LinkedIn-gebruikers kunnen op hun profiel aangeven welke vaardigheden ze bezitten, variërend van HTML-vaardigheden tot Online Advertising-vaardigheden. Deze vaardigheden kunnen worden gebruikt als targetopties in je campagne.

Het targeten op ‘functietitel’ stelt je in staat om specifieke personen binnen bepaalde bedrijven te bereiken. Hierbij wordt de Engelse functieomschrijving gebruikt. Als bijvoorbeeld ‘Account Managers’ jouw doelgroep zijn, zijn er ongeveer 8.000 professionals in Nederland die je kunt targeten. Naast het specifiek targeten op functietitels, is het ook mogelijk om te selecteren op functiegroepen, zoals ‘Sales’ of ‘Marketing’. Door kritisch te kijken naar de focus van je campagne, kun je specifieke doelgroepen aanspreken. Het targeten op specifieke functietitels kan echter uitdagend zijn vanwege de grote verscheidenheid aan functieomschrijvingen binnen het bedrijfsleven.

LinkedIn Ads Optimaliseer je targetingmogelijkheden
Hoe LinkedIn advertenties helpen om mensen te verbinden.

Opleiding

Op het gebied van opleidingen kun je professionals targeten op basis van afgeronde opleidingen en opleidingsniveau. Wil je bijvoorbeeld studenten van een bepaalde hogeschool of universiteit bereiken? Met de optie ‘Onderwijsinstelling’ kun je de juiste targetingopties instellen. Je kunt segmenteren op universiteit of hogeschool, waardoor je bijvoorbeeld alleen technische mensen van een universiteit kunt aanspreken met je campagne. Het segmenteren op onderwijsinstelling is interessant wanneer je op zoek bent naar personeel voor vacatures of stageplekken.

Interesses en gedrag

Binnen de categorie ‘Interesses en gedrag’ kun je targeten op verschillende interesses, kenmerken en groepen. LinkedIn bevat talloze groepen die door gebruikers zijn aangemaakt. Dit kunnen openbare of besloten groepen zijn die vaak betrekking hebben op specifieke onderwerpen, zoals Online Marketing. Een voorbeeld hiervan is de groep ‘Online Marketing Nederland’.

Demografische gegevens

Op LinkedIn kun je gericht targeten op verschillende leeftijdscategorieën, waaronder 18-24, 25-34, 35-54 en 55+. Hiermee kun je je richten op Young Professionals of juist op senioren in het bedrijfsleven. Daarnaast kun je specifiek targeten op mannen of vrouwen, afhankelijk van de producten of diensten die je aanbiedt. Ook biedt LinkedIn de mogelijkheid om locatiegericht te targeten op continent, land, provincie en plaatsnamen.

Een effectief advertentiekanaal

LinkedIn is het ideale platform om de zakelijke markt te bereiken. Volgens LinkedIn Mindset Research geeft maar liefst 82% van de B2B marketeers aan dat ze op LinkedIn meer succes behalen dan op andere sociale kanalen. Het adverteren op LinkedIn is voortdurend in ontwikkeling en biedt steeds meer mogelijkheden om je campagne effectief in te richten. Of je nu je bedrijf wilt profileren of nieuwe klanten wilt bereiken, LinkedIn is een doeltreffend advertentiekanaal. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen wat betreft LinkedIn Ads? Navigeer nu naar onze contactpagina.

LinkedIn Ads Optimaliseer je targetingmogelijkheden
LinkedIn Ads Optimaliseer je targetingmogelijkheden