HomeBlogInformatiefDe Juiste Balans tussen SEO en SEA voor Optimaal Online Succes

De Juiste Balans tussen SEO en SEA voor Optimaal Online Succes

Wat is de juiste balans tussen SEO en SEA?

Bij Safari Marketing geloven we in het vinden van de perfecte mix tussen SEO en SEA. Daarom helpen we je graag ontdekken hoe deze strategieën samenwerken voor maximaal online rendement.

Als het gaat om online zichtbaarheid, bieden zowel SEO als SEA waardevolle voordelen. Maar wat is nu de beste aanpak voor jouw bedrijf? Duik samen met ons in de wereld van Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA).

Search engine marketing
Het belang van zoekmachine marketing

Wat is SEO?

SEO = organische zoekresultaten en onbetaalde klikken.

SEO draait om het optimaliseren van je website voor organisch verkeer. Dit betekent hogere ranking in zoekresultaten zonder direct te betalen voor bezoekers aan je website. Hoewel het tijd kost om resultaten te zien, is het de investering op lange termijn vaak waard. Door te focussen op on-page en off-page optimalisatie, en de technische aspecten van je site te verbeteren, bouw je een stevige basis voor duurzame groei.

Belangrijkste factoren als het gaat om SEO:

  1. On-page SEO (Het optimaliseren van je pagina voor specifieke zoekwoorden)
  2. Off-page SEO (linkbuilding, social media, google my business)
  3. Techniek van de website (Het is belangrijk dat je website technisch in orde is)

Wat is SEA?

SEA = Betaalde zoekresultaten & betaalde klikken.

SEA biedt directe zichtbaarheid door middel van betaalde advertenties op platformen als Google of Bing. Het is een snelle manier om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen en direct verkeer naar je site te genereren. Ook kun je er met SEA voor zorgen dat afbeeldingen (banners) en video’s bij je doelgroep voorbij komen, bijvoorbeeld op populaire websites of op YouTube. Door te adverteren op specifieke zoekwoorden en door specifieke doelgroepen te targeten, kun je snel inzichten verwerven en je strategie bijsturen voor optimale prestaties.

Google advertising
Het belang van SEA

Maandelijks optimaliseren van je SEA/SEO campagnes?

Zowel voor SEO als SEA is het aangeraden dat er continu gemonitord en geoptimaliseerd wordt. Jouw advertenties en indexaties kunnen namelijk één keer goed staan, maar een week of maand later kan het zo zijn dat de concurrentie deze nog beter heeft neergezet. Hoe vaak optimaliseren is dan ideaal? Dat ligt er maar net aan hoe groots je het aanpakt. Heb je 10 verschillende SEA campagnes lopen voor verschillende producten en doelgroepen? Dan heb je heel wat meer te finetunen dan bij een wat eenvoudigere merkbekendheid campagne. Een goede vuistregel is om minimaal 1x per maand je campagnes onder de loep te nemen (en te verbeteren waar nodig). Heb je capaciteit over? Dan is vaker optimaliseren en meer content toevoegen natuurlijk altijd beter!

Het belang van de juiste balans als het gaat om SEA combineren met SEO:

Het combineren van deze 2 online marketing vormen creëert momentum.

Om tot de beste resultaten te komen voor bedrijf is het bijna altijd aan te raden om zowel SEO als SEA in te zetten. Afhankelijk van jouw budget en tijd kun je vervolgens de beste balans tussen de twee vormen bepalen.

SEA is een goede ondersteuning voor je SEO:

Met SEA kan je experimenteren met advertenties en zoekwoorden om te achterhalen hoe je interactie is met de doelgroep en wat het oplevert.

SEA heeft als bijkomend voordeel dat je sneller data kan verzamelen en conclusies kunt trekken over wat wel en niet goed werkt.

Na genoeg tijd en moeite is het mogelijk om de organische vindbaarheid zo goed geoptimaliseerd te hebben dat de SEA overbodig is, maar dit komt zelden voor. Er is natuurlijk een reden dat je van de grootste en bekendste bedrijven ter wereld nog steeds online reclame ziet. Denk bijvoorbeeld maar eens aan al die banners op bekende websites of die reclames voor elke YouTube video: allemaal SEA.

Search engine advertising
SEA combineren met SEO

De voordelen van SEA & SEO:

De voordelen van SEA:

  • Je ziet bijna direct resultaat!
  • Je advertenties verschijnen boven organische zoekresulaten
  • Je kunt naast zoekresultaten ook je doelgroep bereiken met afbeeldingen en video’s
  • SEA is minder arbeidsintensief dan SEO
  • Je kunt verschillende advertenties koppelen aan specifieke doelgroepen

De voordelen van SEO:

  • Gratis kliks
  • Organische resultaten zijn 24/7 zichtbaar
  • Je kunt meerdere zoekwoorden inzetten in jouw sales funnel
  • SEO is kostentechnisch efficiënter op lange termijn
  • Organische resultaten zijn meer dan 10x effectiever ten opzichte van betaalde resultaten
Search engine advertising
De voordelen van SEA & SEO

SEA biedt direct resultaat en flexibiliteit, terwijl SEO duurzame groei en kostenefficiëntie op lange termijn biedt. Door beide in te zetten, profiteer je van de voordelen van beide werelden: directe zichtbaarheid en organische groei.

Bij Safari Marketing helpen we je graag de juiste balans te vinden tussen SEO en SEA voor optimaal online succes. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe we jouw online aanwezigheid kunnen versterken!